driv
Vad är din drivkaft i det du håller på med just nu?
Är du rädd för att du inte skall vara omtyckt?
Är du ute efter att synas?
Är det kärlek som driver dig?
Är det rädslan för att stanna upp och ta tag i allvaret och dig själv som får dig att gå?
stop and think.

Är du rädd för att du inte skall vara omtyckt?
Är du ute efter att synas?
Är det kärlek som driver dig?
Är det rädslan för att stanna upp och ta tag i allvaret och dig själv som får dig att gå?
stop and think.

sexual violence. gunfight.


.
om hela världen sprängs och mitt medvetande lyckas överleva så finns mina tankar alltså är de verkliga.
måste en skapelse vara skapad eller räcker det att existera i tanken? måste ting ta fysisk form för att existera? vilar hela existensen på det materiella?
Är det på grund av dessa frågor vi idag lyckats skapa denna paralella simulacra verkligheten? För att det enda som finns är det vi ser?
Men vad är känslor då? Kan man se en känsla eller tolkar vi bara en simulering från personen vars känsla vi försöker uppfatta? Man kan inte vidröra en känsla i fysisk form, bara en människa som säger sig känna en känsla.
Jag har ljugit. Simulerat. Människor har tolkat och misslyckats med att tolka.
Känslor kan vara ett resultat av hur vi simulerar och värderar olika händelser för oss själva.
Dadadadadadadada
Det är omöjligt att läsa en annan människas kod för vi har hemligheter vi inte ens själva vet om.
tack för mig
måste en skapelse vara skapad eller räcker det att existera i tanken? måste ting ta fysisk form för att existera? vilar hela existensen på det materiella?
Är det på grund av dessa frågor vi idag lyckats skapa denna paralella simulacra verkligheten? För att det enda som finns är det vi ser?
Men vad är känslor då? Kan man se en känsla eller tolkar vi bara en simulering från personen vars känsla vi försöker uppfatta? Man kan inte vidröra en känsla i fysisk form, bara en människa som säger sig känna en känsla.
Jag har ljugit. Simulerat. Människor har tolkat och misslyckats med att tolka.
Känslor kan vara ett resultat av hur vi simulerar och värderar olika händelser för oss själva.
Dadadadadadadada
Det är omöjligt att läsa en annan människas kod för vi har hemligheter vi inte ens själva vet om.
tack för mig
verkligen.
Om man inte passa in i den sekundära verklighet vi skapelser tillverkat och gjort så verklig att det inte finns ett gap och en plats mellan de två verkligheterna att andas och gämnföra dem med varandra. Den nya verkligheten är så verklig att jämnföresen inte är relevant. Verkligheten som enligt mig är påhittad, men som ingen egentligen kan säga är mindre verklig, har blivit mer vardag än den primära första verkligheten som naturen tillhör.
Hur har det blivit såhär och hur skall man kunna hitta sigsjälv i något som är så komplext och ofullständigt? Som är i ständig förändrig? Som för oss in i en nedåtgående spiral snarare än att den (den=vi. vi är skapare av denna paralella verklighet) främjar kärlek och liv.
Om man inte kan hitta sigsjälv i denna virrvarrvärld som inte tycks ha några äkta världen vart skall ma då leta?
I konsten? I sitt eget skapande?
Jag måste jobba på mitt bekräftelsebehov. Är det av naturen eller har det med simulacra -världen att göra?
Har jag det där mellanrummet där man kans se mellan de två markant olika verkligheterna som enligt mig inte är så olika och parallella att de inte går att jämnföra. Hur många av oss saknar förlågan att se gapet och hur många av oss vet men skiter i vilket? Vart placerar andra sina världen? I verkligheten och kärlek till människan och skapelsen och naturen eller i cyberspace och konsumptionen och bilden och föreställningen. Vad betyder egentligen något för hjärtat och tommheten?
hejdå tack för mig.
Hur har det blivit såhär och hur skall man kunna hitta sigsjälv i något som är så komplext och ofullständigt? Som är i ständig förändrig? Som för oss in i en nedåtgående spiral snarare än att den (den=vi. vi är skapare av denna paralella verklighet) främjar kärlek och liv.
Om man inte kan hitta sigsjälv i denna virrvarrvärld som inte tycks ha några äkta världen vart skall ma då leta?
I konsten? I sitt eget skapande?
Jag måste jobba på mitt bekräftelsebehov. Är det av naturen eller har det med simulacra -världen att göra?
Har jag det där mellanrummet där man kans se mellan de två markant olika verkligheterna som enligt mig inte är så olika och parallella att de inte går att jämnföra. Hur många av oss saknar förlågan att se gapet och hur många av oss vet men skiter i vilket? Vart placerar andra sina världen? I verkligheten och kärlek till människan och skapelsen och naturen eller i cyberspace och konsumptionen och bilden och föreställningen. Vad betyder egentligen något för hjärtat och tommheten?
hejdå tack för mig.
when and where?

Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ur sin kropp.



När bestämmer man sig för att inte vara barn längre?
Är ånder ett mått på kunskap eller är det bara ett mått på problematisering?
Längtan tillbaka. Driver det mig till inspiration eller hämmar det min utveckling?
Är vuxen inte ett mått på mognad och år, är det bara ett beslut?
Måste man ta det beslutet eller kommer det och fångar en naturligt?
När slutar man sitta som ett barn när ingen ser på? Är man vuxen då? När man sitter ordentligt av sig själv, utan att någon ser på? När man är som en vuxen av sigsjälv, utan att behöva tänka sig för.
När slutar man att röra sig som ett barn? Det har nått mina gester i händerna, de rör sig som vuxnas. Sprider det sig?
I klackskor kan jag nästan gå som en vuxen. Ibland är det bäst så.
Ibland älskar jag mer att gå i trasiga tygskor.
Ibland är jag sensuell som en kvinna och ibland gestikulerar jag som ett litet barn. Skrattar bubbligt som en liten flicka.
Är det meningen att jag skall vara hälften för att fortsätta utvecklas kreativt?
Är det barnet som driver mig?
Hade ett liv enbart i vuxna klackskor gjort mig till ett moln istället för till en storm?
Hade jag knarkat mig till döds?
Tack för mig.
Julian Schnabel

vackert hem.
desperate inside
försök att hålla utsidan lugn trots paniken inuti. det fungerar för det mesta.
fafi for adidas

imaginary world
gunfight.

Barnsoldat. Bronsfigur av Johan Zetterkvists
de flesta krig startas av storasyskon.
storasyster.
Ansvarstagande och ledande.
Ofta konservativa med respekt för auktoriteter.
Gott självförtroende men ofta låg självkänsla eftersom de brukar bli bekräftade för vad de gör mer än för vilka de är.
Har kontrollbehov och är ofta dåliga förlorare.
Merdominanta och resultatinriktade, det vill säga mer "manliga" i sitt beteende.
Många storasyskon känner ett krav på sig att vara bäst.
Bland toppchefer åtrfinns många äldstabarn.
Historiskt sett har flest krig startats av storebröder.
ur artickel i GP om syskon och dess roller. 2008-01-25.

Ansvarstagande och ledande.
Ofta konservativa med respekt för auktoriteter.
Gott självförtroende men ofta låg självkänsla eftersom de brukar bli bekräftade för vad de gör mer än för vilka de är.
Har kontrollbehov och är ofta dåliga förlorare.
Merdominanta och resultatinriktade, det vill säga mer "manliga" i sitt beteende.
Många storasyskon känner ett krav på sig att vara bäst.
Bland toppchefer åtrfinns många äldstabarn.
Historiskt sett har flest krig startats av storebröder.
ur artickel i GP om syskon och dess roller. 2008-01-25.

14.14
När dagen känns hopplös så och jag ser på mitt digitala ur.
14.14 någon tänker på mig..
14.14. du tänker på mig..
14.14 jag tänker på dig också..
Då vet jag att du fortfarande är med mig. I hjärtat.

Målning: Clare Gill
väntan.. längtan..

-Bild: Nan Goldin
Återvändsgränd. rondell. ekorrhjul. grå väntan. svart ångest. vitt som sticker. rött som bultar. kött. rosa som i fördekelse och skenbarhet. svart igen för tystnaden och grått igen för tiden och livet i väntan. varelse. kött igen.
Barn målar i färger. gul. grön. blå. orange. grönt. som lego. livet som barn är som färgerna i lego. dinosaurier och hus och konkreta ting. moln. sol. mamma. pappa. jag. du. hus. bil. allt är för vi vet inte att det som är kan vara något annat än det vi vet om. en bil är en bil. ett hus är ett hur. okomplicerat. no analyse that. det som mamma och fröken säger är. det mamma och fröken säger ifrågasätts inte. skönt. det som är är det det är. känslor som tar varandra vackert i hand som en fin kedja. smidigt. vackert. fint. inget trassel och inget upp och ner.
det är svårt att bryta ett känslomönster genom distraktion. det är svårt att hitta passion när all passion är placerad på ett ting, passionen är inte givmild. den är fast. om du har ett äpple vill du dela det med mig? nej.
seg. djupt rotad. fast? eller styr vi själva över passionen? måste man känna det man känner eller är det viljan som styr? vill jag det här? eller vill jag det inte?
Hur kan man distrahera sin passion i rädslan? hur man omplacera den, iallafall tillfälligt, på något annat? är det för plågsamt att inte vänta? går det att inte vänta? ja visst gör det ont när knoppar brister... skrev karin boye
det gör ännu ondare när de skiter i att brista. när våren väntar. att oviss gå och undra om min önskeknopp någonsin kommer brista. om knoppen jag befinner mig i kommer dö innan den hinner växa sig till den drömm blomma som är min ända önskan här i livet. hur länge skall jag vänta på svar. skall jag lämna min knopp. vända ryggen. sluta drömma. tänka. hoppas. hoppet är det sista som lämnar människan sägs det. innan jag fått ett definitivt svar så kommer jag inte ge upp. knoppen är inte mitt lego eller de bilar jag målade på dagis.
i väntan...
hej då
Återvändsgränd. rondell. ekorrhjul. grå väntan. svart ångest. vitt som sticker. rött som bultar. kött. rosa som i fördekelse och skenbarhet. svart igen för tystnaden och grått igen för tiden och livet i väntan. varelse. kött igen.
Barn målar i färger. gul. grön. blå. orange. grönt. som lego. livet som barn är som färgerna i lego. dinosaurier och hus och konkreta ting. moln. sol. mamma. pappa. jag. du. hus. bil. allt är för vi vet inte att det som är kan vara något annat än det vi vet om. en bil är en bil. ett hus är ett hur. okomplicerat. no analyse that. det som mamma och fröken säger är. det mamma och fröken säger ifrågasätts inte. skönt. det som är är det det är. känslor som tar varandra vackert i hand som en fin kedja. smidigt. vackert. fint. inget trassel och inget upp och ner.
det är svårt att bryta ett känslomönster genom distraktion. det är svårt att hitta passion när all passion är placerad på ett ting, passionen är inte givmild. den är fast. om du har ett äpple vill du dela det med mig? nej.
seg. djupt rotad. fast? eller styr vi själva över passionen? måste man känna det man känner eller är det viljan som styr? vill jag det här? eller vill jag det inte?
Hur kan man distrahera sin passion i rädslan? hur man omplacera den, iallafall tillfälligt, på något annat? är det för plågsamt att inte vänta? går det att inte vänta? ja visst gör det ont när knoppar brister... skrev karin boye
det gör ännu ondare när de skiter i att brista. när våren väntar. att oviss gå och undra om min önskeknopp någonsin kommer brista. om knoppen jag befinner mig i kommer dö innan den hinner växa sig till den drömm blomma som är min ända önskan här i livet. hur länge skall jag vänta på svar. skall jag lämna min knopp. vända ryggen. sluta drömma. tänka. hoppas. hoppet är det sista som lämnar människan sägs det. innan jag fått ett definitivt svar så kommer jag inte ge upp. knoppen är inte mitt lego eller de bilar jag målade på dagis.
i väntan...
hej då
Liten i orden stor på jorden.
idag blir man känd från fel håll...
1. 2. 3. 4. snart vet jag. kanske.

Cy Twombley
att skicka in ansökan mellan två bröd som...
...Julian Snabel gjorde när han sökte in till konstskolan.

.

.
Ingenting höjer auktoriteten såsom tystnad sade Charles de Gaulle
Fotografi: Nan Goldin
64 år
Kafka är död. nästan.1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.18.19.20.21.22.23.24.25.26.27.28.28.30.31.32.33.34.35.36.37.38.39.40.41.42.43.44.45.46.47.48.49.50.51.52.53.54.54.55.56.57.58.59.60.61.62.63.64.
Gud skapade jorden på 7 dagar. Kafka tog 64 år av död och 30 dagar av liv för att lärljungen skulle föra budskapet vidare. Människorna är grymma, onåbara och samtidigt offer för all slags tarvlighet och ondska.
Den 30 dagen vilade Kafka och välsignar sin skapelse. nästan.
Vad har jag gemensamt med judarna? Jag har knappt något gemensamt med mig själv, och borde ställa mig helt stilla i ett hörn, nöjd med att jag kan andas.
Idag har jag ont i huvudet men det är nog bara Kafka.
En klassiker
Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.
Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.
Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.
Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.
Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.
-Ja visst gör det ont, Karin boye (dikt ur diktsamling för trådets skull)
TAUBA AUERBACH

Leker med ord.
I Hennes bok How to spell the alphabet hittar vi hennes konst präglat av tankar om ordets och språkets betydelse.
Julia Pott

BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU BUT I LOVE YOU
Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger



Det schweiziska konstnärsparet Gerda Steiners och Jörg Lenzlinger blandar insamlat material från naturen med industriavfall och skrot för att skapa dessa mystiska installationer.
Yamauchi Kazuaki

Plejaderna sjunkit och månen
gått ned, och midnatt är inne.
Vår mötestimme är liden,
men ännu ligger jag ensam.
- Sapfo
Mer Cy Twombly

Hänger på Moma i New York.
To Translate...
... är namnet på detta vackra verk av svenskan Astrin Svangren:

Andrew Masullo

Gör tavlor jag blir glad av.
Cy Twombly

En kvinna blev så berörd att hon klädde av sig spritt språngande naken franför en av hans konstverk. En annan blev åtalad för att ha kysst en tavla, förskönat verket med en läpptsifts-stämpel.
Att lyckas som konstnär.
Min syster.

O denna syster...
Skulle vi icke berätta sagor för varandra,
oändliga sagor i tusen år,
tills en gång gryningen bryter in -
vår nya gryning.
Min syster...
Hon har förrått mig?
Bär hon dolken vid barmen - den lättfotade?
Svara mig - skrattande öga.
Nej, nej, tusen gånger nej! Jag tror det icke,
om änglarna skreve det med felfria grifflar på
tidernas blad...
Vi överföll mig mänsklig svaghet?
Jag tror ingen i världen är min syster...
Vad hon säger är sant,
hölle ej världen mer ihop
min syster ljuger aldrig.
- Ur dikten Jag tror på min syster, Edith Södergran
Helmut Newton

Iben Sandemose...
... Har skrivit och illustrerat en av mina favorit böcker, även lejonen grät den natten. En fin bok om ensamhet och rädsla.
Hennes illustrationer lämnar kvar en kuslig tomhet och en känsla av rymd och mystik.
Kön. Droger. Våld. Nan Goldin.



Dekadenta och smärtsamma fotografier tagna av Goldin direkt ur hennes privatliv. Den amerikanska fotografen säger sig fotografera för att överleva. Såg några en hennes verk på Kulturhuset i Stockholm i höstas och gick därifrån blödig.
Birds

birds can fly so high and they can shit on your head
yeah they can almost fly into your eye and make you feel well scared
but when you look at them and you see that they are beautiful
thats how i feel about you.
she said: thanks. I like you too...
he said: cool.
- Kate Nash, Birds
1922. 2009.

Jag bad en gång om glädje utan gränser,
jag bad en gång om sorg, som rymden ändlös.
Månn blygsamheten växer till med åren?
Skön, skön är glädjen, skön är också sorgen.
Men skönast är att stå på smärtans valplats
med stillad håg och se, att solen lyser.
- Karin Boye, ur hennes diktsamling Moln
Su Blackwell

När jag skrev var jag oåtkomlig för alla sorger.
-Astrid Lindgren
Hayao Miyazaki
Kulturkrock i filmen häxan Kikkis expressbud.
Japanska mästaren Hayao Miyazaki (bl.a. Spirited Away och Det levande slottet) reste till Sverige i ett försök att övertala Astrid Lindgren om att få göra en tecknad version av hennes Pippi Långstrump. Han misslyckades men tog med sig det vackraste av Stockholm och Visby (städerna han besökte) i minnet och skapade denna animerade film.
Resultatet: grym PR!!! Sverige har aldrig varit vackrare..

Japanska mästaren Hayao Miyazaki (bl.a. Spirited Away och Det levande slottet) reste till Sverige i ett försök att övertala Astrid Lindgren om att få göra en tecknad version av hennes Pippi Långstrump. Han misslyckades men tog med sig det vackraste av Stockholm och Visby (städerna han besökte) i minnet och skapade denna animerade film.
Resultatet: grym PR!!! Sverige har aldrig varit vackrare..

Mary-ann Wakeley
Niki de Saint Phalle

twenty-nice different attributes, only seven that you like

The strokes
ensam? själv?
vad jag bryr mig om nu är att du kallar på mig
även om jag inte kommer tillbaks till dig..
Håkan Hellström - Kärlek är ett brev skickat tusen gånger
Muse

‘She made love like a woman but she cried just like a little girl' - Bob Dylan om Edie Sedgwick.
Resan till Melonia
Jordens finaste animerade film baserad på Stormen av Shakespeare.
Regissör Per Åhlin.
Yoko Ono

Stand in the evening light until you
become transparent or until you fall
asleep.
- utdrag ur hennes bok "grapefruite" om modern kost.
Jamón Jamón
Spansk film från 1992. Javier Bardem och Penélope Cruz i smutsigt romantisk komedi.
Knäpp, rå och vacker film.
highway, high way
